Michal Doležel: Na vile Wittal mě fascinuje míra autenticity. Dochovala se ve velké míře v původním stavu.
Vila Wittal dlouho chátrala a patřila k ohroženým brněnským stavbám meziválečného období – teď je v plánu rekonstrukce a nové veřejné využití vily. Jak k tomu došlo?
Souhrou více událostí, které zafungovaly dohromady. Městská část Brno-střed, která měla dlouhodobě dům ve své správě, usilovala o to si jej ponechat – záměr vlastníka, města Brna, totiž směřoval k privatizaci. Městská část však neměla jasně definováno, co s vilou dál. Do toho přišel ŠTETL FEST, který trochu rozhýbal úsilí naplnit objekt novým životem a obsahem v odkazu s jeho minulostí. A obecně minulostí židovského Brna. Židovská obec, spolek ŠTETL a Brno-střed tak vstoupily do vzájemné diskuse, kterou jsem propojil. Začalo se řešit, za jakých podmínek a jakým způsobem vilu Wittal proměnit v Centrum židovské kultury ŠTETL.
Co bylo dalším krokem k sestavení vhodného konceptu?
Následně jako klíčový hráč vstoupilo do vyjednávání Muzeum města Brna, které má zkušenosti se správou vily Tugendhat či Arnoldovy vily a umí tvořit obsahovou část muzejních expozic a programů. A také má skrze Arnoldovu vilu zkušenosti s Norskými fondy, díky kterým byla právě Arnoldově vila rekonstruovaná. Background vlastníka – města Brna, Muzea města Brna jako příspěvkové organizace a Židovské obce a spolku ŠTETL tak dohromady tvoří skvělé podmínky k rekonstrukci objektu a jeho novému využití. Jak jsem říkal, především s odkazem na minulost. Minulost domu, lidí, co v něm žili, celého židovského Brna a vlastně i pisáreckého údolí a dalších staveb v bezprostředním okolí.
Je už nějaký časový plán, kdy rekonstrukce začne?
Začátek rekonstrukce zatím určený není. Rada města Brna a posléze zastupitelstvo schválí převedení objektu do správy Muzea města Brna, to je formální krok, který je potřeba vykonat. Potom začne Muzeum města Brna vytvářet projektovou dokumentaci o obnově, což je nutný předpoklad, aby se mohlo ucházet o podporu z Norských fondů. Analogicky můžeme vzít příklad Arnoldovy vily, kdy se jednotlivé kroky k obnově uskutečňovaly během několika let. U vily Wittal jsme úplně na začátku, předpokládám, že rekonstrukce samotná může začít nejdříve tak za čtyři roky.
Fotogalerie vila Wittal
Co tebe osobně na vile Wittal baví?
Spousta věcí! Je to sám o sobě nádherný dům z roku 1932 od Heinricha Bluma, architekta židovského původu, který tady v Brně působil. Vila má také velmi silný příběh, který odkazuje k původním vlastníkům – rodině Wittal. K Johannovi Wittalovi, jeho ženě Idě, jejich dceři a jejímu manželovi Ottovi Aschkenes, který se finančně na realizaci objektu podílel. Wittalovi tu bydleli od roku 1932 do roku 1939. Pak jej zabavili nacisti a Wittalovi byli deportováni do koncentračních táborů, kde zahynuli. Za války dům využívali nacističtí prominenti včetně Otta Kozlowskeho, jednoho z šéfů brněnského gestapa – někdy v průběhu války se sem se svou ženou a synem přesunul z vily bratří Eislerů na Neumannově ulici. Hroznová 39 je adresa, kterou Kozlowski udal při výslechu, když byl po válce dopaden, zatčen, přemístěn zpět do Brna a popraven na Cejlu.
Jaké jsou poválečné osudy vily?
Bezprostředně po válce, v roce 1945, dostal dům k dispozici Vladimír Matula. Taky zajímavá osobnost. Komunistický prominent a předseda poválečného národního výboru, ale také vězeň koncentračních táborů. Následně se sem stěhovali různí nájemníci, protože dům začal spravovat bytový fond a vznikly tu čtyři bytové jednotky. Poslední nájemník odsud odcházel loni v září.
Všude kolem vidíme autentické prvky – okna, rolety, dlažbu, barevnost omítek, okenních rámů…
Ví se, kdo tu v poválečné éře bydlel?
Díky tomu, jakou má objekt teď mediální pozornost, se mi podařilo získat kontakt na několik rodin, které tady žily od 60. do 90. let. Z ústředního bytu, který se dochoval ve velmi autentickém stavu, jsem v kontaktu asi se třemi rodinami, které tam bydlely. To pak vytváří příběh s přesahem od prvorepublikové vily, přes válečné a poválečné události až do dnes.
Jaké další věci tě na vile, mimo příběhů jejich majitelů a obyvatel, zajímají?
Druhá věc, která mě fascinuje, je míra autenticity domu. Díky tomu, že se do vily moc neinvestovalo, se dochovala ve velké míře v původním stavu. Všude kolem vidíme autentické prvky – okna, rolety, dlažbu, barevnost omítek, okenních rámů… v interiéru jsou to stahovací okna v zimní zahradě, parkety, na několika místech vypínače, dokonce jedno svítidlo. Taková míra zachovalosti z roku 1932 je unikátní. Třetí linku mého zájmu tvoří motivace proměnit dům do nové podoby, aby se z něj stalo živoucí centrum. Nejen pro jeho okolí, ale pro celé Brno.
Jakým způsobem by mělo centrum veřejnosti sloužit?
Myslím, že obsah Židovského kulturního centra ŠTETL je velice funkčně vymyšlený a kombinuje v sobě jak zájmy a celoroční aktivity Židovské obce a spolku ŠTETL, tak program zajímavý pro širokou veřejnost. Zahrada by se měla proměnit v zahrado-park pro Brňany, uvnitř by se měly konat přednášky, besedy, koncerty, možná komorní divadelní představení… ale také jsou v plánu zážitkové aktivity, při nichž bude možné skrze autentické vybavení prožívat příběh domu.
Máš za sebe tipy na nějaké další budovy v Brně, které jsou ohrožené, a daly by se využít pro veřejnost podobně jako Arnoldova vila a vila Wittal?
Je jich hodně. Shodou okolností, pár metrů odsud leží vila patřící rodině Löw-Beerových od architektů Schlesingera a Baumfelda. Nádherný funkcionalistický objekt, jehož inspirací byla pravděpodobně vila Tugendhat. Má podobné osudy jako ostatní vily židovských majitelů – nejdříve zabaveny nacisty, pak komunistickým režimem, pak využívány jako nájemní bydlení nebo coby sídla různých státních institucí od školek přes úřady po národní podniky. Dům Löw-Beerových je dodnes využíván k bydlení v několika bytových jednotkách, vlastníci se často nedokážou dohodnout, jak přistupovat k jeho správě, údržbě… Což je na něm i jeho bezprostředním okolí bohužel vidět. Samozřejmě, u objektů v soukromém vlastnictví s tím člověk nic neudělá, ale je to unikátní dům, kterému by se měla věnovat pozornost.
Ale můžete se alespoň s majiteli bavit, třeba jim něco poradit, doporučit…
Před pár lety jsme vstoupili do jednání s majiteli bytu bratří Eislerů, kteří přemýšlí, co s ní dál. Vila Engelsmann na Hlinkách je stejný případ. Kontext je dnes jiný, než za první republiky – majitelé domů za sebou nemají ten ekonomický kapitál, jaký měli původní stavebníci a majitelé. A ne ve všech případech je možné uplatnit to, že město či nějaká státní instituce dům koupií, spravuje a zřizuje, protože těch objektů by bylo nepřeberné množství… a nebylo by to ani dobře.
Loni médii proběhla zpráva o tvém objevu zachovalého funkcionalistického bytu manželů Herdanových na Hlinkách. Má jeho příběh nějaké pokračování?
Aktuálně se ve Střední škole umění a designu a vyšší odborné škole Brno restauruje dochovaný nábytek. Dokončení je v plánu začátkem příštího roku, a byt by pak měl být přístupný veřejnosti. Na to se těším, je skvělé, že městská část Brno-střed jako správce domu k celé věci přistoupila tímto způsobem.
Kdy ses vlastně zamiloval do architektury?
Za řadu věcí v téhle oblasti může moje babička a její sestra. Od útlého dětství mě tato dvojice žen velmi formovala. Babička mě přivedla do Sokola a i skrze něj jsem si nacházel vztah k historii a tradici. A samozřejmě vyprávění babičky i pratety z doby jejich dětství a mládí mě do velké míry inspirovaly k zájmu o lidské příběhy, město, jednotlivá místa i architekturu jako takovou.
Začalo pro tebe pátrání po příbězích brněnských domů nějakým konkrétním zážitkem?
Úplně první byl příběh rodiny, která postavila dům na Mášově ulici, v němž bydlím. Byli to taky Židé, rodina Deutschova. Na Pekařské ulici měli lihovar, ve 30. letech si na Mášově postavili nájemní dům a nastěhovali se do něj. Příběh (který mi vyprávěla moje prateta) je dost podobný jako u naprosté většiny moravských Židů – po okupaci byli vystěhováni a deportováni, zahynuli během holocaustu. Pak mě určitě ovlivnily i příběhy mých dětských hrdinů, sokolských olympioniků.
Způsobil tento objev nějaké reakce? Volali ti lidé s dalšími tipy?
Po medializaci bytu Herdanových se mi nezávisle na sobě ozvalo několik lidí, kteří mě zvali do svých bytů s podobnou historií. Mohl jsem si tak prohlédnout krásné, téměř neznámé interiéry vily W na Tvrdého, další v bytovém domě na Helfertově či na Erbenově. Nebo třeba nádherný dům Melanie Weissové, který si na sklonku 30. let postavila hned vedle Löw-Beerovy vily. Je hezké, když najdeme alespoň nějaké připomínky bývalých obyvatelů těchto domů, po naprosté většině židovských rodin tu totiž nezbylo nic.
V první řadě je potřeba mít trochu cítění a rozpoznat, že se nacházíš v mimořádném prostředí. A na první dobrou jej nezničit.
Koho mám kontaktovat v případě takového objevu?
V první řadě je potřeba mít trochu cítění a rozpoznat, že se nacházíš v mimořádném prostředí. A na první dobrou jej nezničit. Což je jeden z důvodů, proč se snažím svoje objevy prezentovat – aby si jich lidé všímali i ve svém okolí. A na koho se obracet? V Brně je celá řada institucí, které se zabývají architekturou – Národní památkový ústav a Muzeum města Brna jsou asi nejpovolanější k tomu, aby s vámi tyto věci konzultovaly.
Angažuješ se také v pokládání tzv. kamenů zmizelých – jak vybíráš osoby, kterým bys rád kámen věnoval?
Když pokládáme kameny zmizelých za oběti války, téměř vždycky jsou s tím spojené silné příběhy. Každý rok přemýšlím, komu kámen položit, a to jméno vždycky vyvstane samo, objeví se mi v životě.
Plánuješ pokládání nějakých nových kamenů zmizelých právě teď?
Mám aktuálně v hlavě myšlenku položení kamenů zmizelých Ernstu Wiesnerovi a jeho rodině. Bydlel na Pekařské, měl tam ateliér, bydlel tam jeho otec, sourozenci… Jeho otec Alfréd i sourozenci Matylda a Robert byli zavražděni za války. Jediný, kdo přežil, díky tomu, že včas utekl do britského exilu, byl právě Ernst Wiesner a jeho bratr Ervin. Všem pěti členům této rodiny bychom chtěli položit kameny zmizelých. Symbolicky 15. března, v den, kdy Ernst Wiesner opouštěl Brno směr Británie.
Michal Doležel
Vystudoval etnologii a archeologii, je zastupitelem Jihomoravského kraje, věnuje se brněnské historii a obnově památek. Ve volném čase pořádá komentované procházky nebo organizuje dobrovolnické aktivity spojené s péčí o opuštěné hroby.