Na slovíčko s Vilémem Spilkou, uměleckým ředitelem JazzFestBrno

11. března 2025
Vilém Spilka
Vilém SpilkaZdroj: JazzFestBrno
Vilém Spilka je český jazzový kytarista, pedagog a organizátor, který je známý především jako umělecký ředitel festivalu JazzFestBrno. Působí také jako vedoucí jazzové katedry na Janáčkově akademii múzických umění (JAMU) v Brně a je aktivním hudebníkem, například v projektu Vilém Spilka Quartet. Na co je v rámci festivalu pyšný a co považuje za největší výzvy?

Jakým směrem se snažíte JazzFestBrno dramaturgicky posouvat?

Naše dramaturgie je zrcadlem současného stavu jazzového žánru. Tak jak žánry pro nastupující generace ztrácejí na významu, mění se i náš line-up. Důležitým měřítkem pro výběr kapel je kreativita, schopnost improvizovat, a tudíž vytvořit novou hudbu přímo na pódiu. Tím se jazz a jím ovlivněná hudba vždy vyznačoval a povyšoval tím zážitek z živé hudby na jinou úroveň. 

Za co jste za dobu trvání festivalu nejvíce pyšný?

Na to, že se nám podařilo vybudovat skvělý organizační tým, který akcí žije celý rok a připravuje ji s kreativitou i absolutní profesionalitou.

Co je u pořádání festivalu tohoto druhu největší výzvou?

Neustále se měnící prostředí – společenské, politické i ekonomické. To máme myslím shodné se všemi, kteří se pokoušejí dělat něco smysluplného.

JazzFest přináší koncerty ve větších prostorách (SONO, Fléda), ale také ty komornější (Divadlo Husa na provázku) – řídí se to předpokládaným zájmem diváků, nebo si tvorba každého umělce říká o jiný prostor?

Je to přesně tak. U každého umělce pečlivě zvažujeme, kam jej „zasadit“. Jaká je jeho cílová skupina, jaké jsou její preference ve smyslu pohodlí, atmosféry a akustiky v místě konání.

Kromě pořadatele festivalu jste i hudebníkem a pedagogem. Máme v Brně nějaké mladé jazzové talenty, jejichž dráhu budete sledovat?

Bezpochyby, mnozí z nich prošli jazzovou katedrou JAMU a doufám, že se v náročném prostředí hudebního „byznysu“ prosadí. Ve swingové komunitě se pohybují třeba bratři Galiové nebo zpěvačka Géraldine Schnyder, mezi hráči moderního jazzu třeba Marek Kotača, Peter Korman, Michal Cálik nebo Radek Jablonovský, ale nerad bych na někoho zapomněl, šikovných muzikantů máme v Brně celou řadu. Řada našich absolventů z Brna odešla na lukrativnější hudební trhy, nemohu nezmínit Martina Konvičku, jenž se momentálně s úspěchem pohybuje na hudební scéně v Praze.